پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

همایش یک روزه تخصصی هنر‌های تعاملی شهری در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۳۱۷۷۸
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
همایش یک روزه تخصصی هنر‌های تعاملی شهری در مشهد برگزار شد
نخستین همایش یک روزه تخصصی هنر‌های تعاملی شهری با حضور اساتید مطرح دانشگاهی به منظور شکل دهی به جریان هنری شهری، پنجشنبه، پنجم آبان ماه، در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

شهرآرانیوز - یکی از اولویت‌های اصلی هنر شهری توجه جدی به موضوع تعامل مخاطب با فضای شهری است. باتوجه به حضور گسترده مردم در فضا‌های عمومی شهر، علاوه بر اینکه نیاز به زیباسازی و شهرآرایی کالبد شهر موضوعی جدی است، فراهم آوردن آثار جذاب و هنری تعاملی نیز واجد اهمیت است؛ ازاین رو توسعه و ترویج این گفتمان می‌تواند در جهت دهی هنرمندان و نوآوران برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه اثرگذار باشد. در این راستا نخستین همایش یک روزه تخصصی هنر‌های تعاملی شهری با حضور اساتید مطرح دانشگاهی به منظور شکل دهی به جریان هنری شهری، پنجشنبه، پنجم آبان ماه، در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

در این همایش دکتر زهرا رهبرنیا درباره «ویژگی‌های منحصر به فرد گونه‌های متنوع و ابعاد میان رشته‌ای هنر‌های تعاملی»، نظام الدین امامی فر با موضوع «رسانه‌های نوین و هنر تعاملی»، دکتر ثمینه انصاری درباره «امکانات و ظرفیت‌های شهر برای هنر تعاملی»، دکتر فهیمه زارع زاده درباره «خوانش پاویون‌های جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های جهانی اکسپو با نگاه به بررسی تعامل و رفتار مخاطب» و دکتر سمیه آرزو فر با موضوع «کارکرد‌های نور و نورآرایی در هنر‌های تعاملی» سخنرانی کردند.

یک هویت و برند برای مشهد

در این مراسم نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: افزایش حس تعلق مردم مشهد و زائران به شهر از جمله سیاست‌های راهبردی ما در شورای ششم است که هنر هنرمندان در رویداد بین المللی هنر‌های شهری مشهد می‌تواند به این موضوع کمک کند. مهدی ناصحی اظهار کرد: رهبرمعظم انقلاب در سخنی گران بها درباره بحث هنر می‌فرمایند: هرآنچه که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست. وی بیان کرد: هر چه از تاریخ و تمدن و فرهنگ که در ایران عزیز به آن می‌بالیم، نتیجه اندیشه هنرمندان و اندیشمندان ما بوده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: اگر امروز دیوان‌های شعر پرمحتوا را می‌خوانیم، نشئت گرفته از هنر متعالی هنرمندان ماست؛ همچنین حضورمان در اماکن هنری کشور غیر از تفکرات خلاقانه هنرمندان چیز دیگری نیست.

وی با بیان اینکه جنبه‌ای از خالقیت خداوند در وجود هنرمندان تبلور پیدا کرده است افزود: آنچه که امروز از دلایل ماندگاری قرآن کریم از آن یاد می‌کنند، همین بیان هنرمندانه قرآن است.

ناصحی بیان کرد: جشنواره هنر‌های شهری مشهد و استقبال از بهار ۱۵ سال است که به صورت مداوم در مشهد برگزار می‌شود. استقبال از بهار نمونه انواع هنر‌های تعاملی است که اکنون به صورت یک هویت و برند برای مشهد در نظر گرفته می‌شود.

افزایش حس تعلق مردم به شهر

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در شورای ششم نگاه ویژه‌ای به هنر در ابعاد مختلف آن وجود دارد افزود: جشنواره هنر‌های شهری مشهد همه ساله هنرمندان زیادی را در کشور برای اکران هنر متعالی شان گرد هم می‌آورد. مهدی ناصحی خاطرنشان کرد: امسال نیز این جشنواره با یک نگاه تخصصی با شاخص‌های مشخص که منجر به تعامل حداکثری با مردم شود پیش خواهد رفت.

وی اظهار کرد: افزایش حس تعلق مردم مشهد و زائران به مشهد و زیارت امام رضا (ع) از جمله سیاست‌های راهبردی ماست و هنر هنرمندان است که این موضوع را به مردم منتقل می‌کند. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: امسال بعد از برنامه ریزی دقیق تری، با مدلی جدید نحوه تعاملات را سامان دهی خواهیم کرد و امیدوارم کار‌های ماندگاری برای ایران عزیز و مشهد داشته باشیم.

هنر به انسان جهت می‌دهد

در ادامه این مراسم معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در راستای انتقال مفاهیم و پیام‌ها باید ویژگی‌های ساده گویی و امکان تعامل مطلوب با اثر هنری در جشنواره هنر‌های شهری مشهد در دستورکار قرار گیرد.

حسین باغگلی اظهار کرد: خوشبختانه ما میراث دار تلاش‌ها و زحمات چهارده ساله مدیران و هنرمندان مشهد هستیم که هویتی را تحت عنوان جشنواره هنر‌های شهری برای این شهر ساخته اند.

وی افزود: اگر هم اکنون می‌توانیم این راه را ادامه بدهیم، زحمات این هنرمندان و مدیران است که مسیر را استوار طی کردند. معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به تخصص خود در حوزه تعلیم وتربیت، بیان کرد: اگر بخواهم از پنجره نگاه خودم به موضوع هنر توجه کنم، می‌توانم بگویم که ما در حوزه تعلیم وتربیت باورمان این است که همه چیز، از جمله هنر، باید در خدمت تربیت و تعالی انسان باشد.

باغگلی افزود: هنر در نهاد خودش حتی اگر خودآگاه نباشد، به صورت ناخودآگاه دارد از موضوعی جانب داری می‌کند. پس هنرمند موفق فردی است که بتواند از هنر به عنوان ابزار تعالی و تربیت انسان استفاده کند. وی با اشاره به کارکرد‌های هنر در موضوعات مختلف از دیدگاه تعلیم وتربیت تصریح کرد: هنر در مرحله‌ای روح افزایی می‌کند؛ یعنی فضای آرامشی را برای انسان فراهم می‌کند تا امکان دریافت‌های بعدی را نیز داشته باشد. رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: ویژگی هنر این است که محتوای زیادی را در یک فاصله زمانی کوتاه و با یک تلنگر منتقل کند و در نهایت هنر به انسان جهت می‌دهد.

لزوم ساده گویی در آثار هنری شهری

باغگلی با بیان اینکه امروز از هنر برای زیباسازی و انتقال محتوا در حوزه مدیریت شهری استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات نیستیم. دراین رابطه سؤال اینجاست که چه تفاوتی در مواجهه با هنر در ارگانی مثل شهرداری با بقیه عرصه‌ها وجود دارد. وی اضافه کرد: مخاطبان ما عموم مردم شهر هستند، بنابراین استفاده این محتوا‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشد. در این راستا یک ویژگی آن ساده گویی است، یعنی همه مخاطبان بتوانند با آن تعامل کنند.

معاون فرهنگی شهردار مشهد بیان کرد: قطعا هنر‌های پیچیده با لایه‌های چندگانه می‌تواند برای جامعه هنرمندان محتوای جدیدی داشته باشد، اما مخاطبان ما عموم مردم هستند و حق آن هاست که ما وقتی از سرمایه شان استفاده می‌کنیم، درک مطلوبی از آن به دست بیاورند.

باغگلی اظهار کرد: امروز ما در نگاه مدیریت شهری متوجه این شدیم که تا زمانی که فرد با موضوعی امکان تعامل نداشته باشد، پیامی منتقل نخواهد شد. در این راستا ما نیازمند آن هستیم که یک اثر با پیامی غیرمستقیم، با امکان تعامل مطلوب داشته باشد.

به همت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد

از پوستر «جشنواره هنر شهری مشهد» رونمایی شد

همایش یک روزه تخصصی هنر‌های تعاملی شهری در مشهد برگزار شد

هم زمان با نخستین همایش هنر‌های تعاملی شهری، صبح پنجشنبه، پنجم آبان ماه، از پوستر جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد رونمایی شد. معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این باره گفت: رویداد هنر‌های شهری مشهد که هم زمان با ایام عید نوروز برگزار می‌شود، امسال در شش بخش تخصصی و یک بخش ویژه در مشهد دنبال خواهد شد.

یوسف اسماعیل زاده با اشاره به شش بخش تخصصی این رویداد ادامه داد: شش موضوع آثار هنر‌های تعاملی، بخش شهرآرایی، دیوارنگاری، بخش نور و نورآرایی، سرود و نمایش از جمله موارد قسمت تخصصی این رویداد است.

وی افزود: بخش ویژه این رویداد نیز قسمت هنر‌های مردمی است که امسال تدوین شده است و فراخوان این جشنواره در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: رویکرد اصلی بهار امسال توجه به آثار مخاطب محور و تعاملی است. در این باره نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های چالش طراحی با محوریت موضوعات طرح برگزار خواهد شد. وی بیان کرد: کارگاه‌های چالش طراحی به منظور ارتباط بین دانشگاه، اساتید و هنرمندان برای خلق ایده و طراحی برپا می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رویداد به آدرس اینترنتی artmashhadevent.ir مراجعه فرمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->